چاپ        ارسال به دوست

به بهانه اجرای تئاتر "هنرمند کوچک" با هنرنمایی جمعی از توانخواهان طیف اتیسم؛

متخصصان هنری و توانبخشی: تلفیق هنر و توانبخشی، به کودکان و نوجوانان طیف اتیسم کمک می کند

   متخصصان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و متخصص تاتردرمانی که کارگردانی هنری تاتر " هنرمند کوچک " با هنرنمایی توانخواهان طیف اتیسم را به عهده داشت، معتقدند که تلفیق هنر و توانبخشی، می تواند به کودکان و نوجوانان طیف اتیسم، کمک کند.

    به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بنقل از مفدا، تاتر " هنرمند کوچک " که چندی پیش با هنرنمایی توانخواهان طیف اتیسم به روی صحنه رفت و مورد استقبال متخصصان و دانشجویان رشته های مختلف هنری و توانبخشی واقع شد، متخصصان و صاحبنظرانی را در میان تماشاچیان خود داشت که در گفت وگویی کوتاه با آنان، به نقش تاثیرگذار هنر در توانبخشی این قشر از کم توانان جامعه پی می بریم.

   دکتر "حسن شاکری " معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛ در این باره گفت: افتخار این را داشتم که هنرنمایی کودکان طیف اتیسم را از نزدیک تماشا کنم و جا دارد از همه دست اندرکاران این برنامه که نمونه موفقی از تلفیق هنر در توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم را نشان داد، تشکر کنم.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود:  فرهنگ سازی در همه وجوه هنر از موسیقی، تاتر، نقاشی، هنرهای تجسمی، می تواند در اختیار توانبخشی این کودکان قرار بگیرد و استعدادهای نهفته این توانخواهان از طریق کارهای هنری به خوبی شکوفا شود و رفتارهای کلامی و ارتباطی آن ها بهبود یابد.

   وی اظهارداشت:  زمانی که این توانخواهان در جامعه حضور پیدا می کنند، ضمن آنکه فعالیت آنان دیده می شود و مورد تشویق مردم قرار می گیرند، تخلیه انرژی که صورت می گیرد، سبب کاهش آسیب ها و عوارض این بیماری از جمله پرخاشگری، خودآزاری و افسردگی در آنان می شود.

   دکتر شاکری افزود: همچنین با هم بودن و اجرای کارگروهی و تیمی دربالابردن عزت نفس و اعتماد به نفس این توانخواهان بسیار مؤثر است و امیدوارم ضمن گسترش هنردرمانی در شهرها و استان های مختلف برای توانخواهان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز به عنوان پیشاهنگ بخش توانبخشی، اقدامات مؤثری برای نهادینه کردن هنردرمانی در توانبخشی افراد مبتلا به اتیسم انجام دهد.

*****

     دکتر " سیدنجم السادات موسوی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در باره تاثیر هنر در توانبخشی افراد توانخواه گفت: با توجه به استفاده از هنر و ابزارهای هنری شامل موسیقی، تاتر و... برای چنین افرادی که نیازمند خدمات درمانی و توانبخشی هستند، از انرژی های نهفته در فاکتورها و المان های محیط زیست می توانیم به منظور بالابردن ظرفیت و استعداد این افراد درجهت پیشبرد اهداف درمانی استفاده کنیم.

     وی افزود: اتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌ است.‌ به کسانی که این اختلال را دارند اتیستیک‌ یا درخودمانده گفته می‌شود. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اتیسم ندارد.

    وی همچنین اظهارداشت: این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد، بطوری که در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در اتیسم، اختلال در ارتباط است.

    وی براساس بررسی های انجام شده، افزود: از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر با ابتلا به اتیسم به دنیا می آید. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند " استرس " را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند.

*****

   دکتر "گیتا موللی" مدیرگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در باره نمایش " هنرمند کوچک " و هنرنمایی کودکان و نوجوانان طیف اتیسم گفت: تاتر « هنرمندکوچک » ، کاری ارزشمند از امیر فرزام  دهنوی با همراهی دکتر کاوه مقدم بود که کودکان و نوجوانان اوتیسم به زیبایی در آن نقش آفریدند.

    وی افزود: مقوله " هنر " یکی از مقوله های بسیار مهم در حوزه کودکان استثنایی است و همواره نقش بسیار ارزشمند آن در بهبود مهارتهای کودکان اتیسم در مقالات و پژوهشها مدنظر بوده است.

   این متخصص و صاحبنظر حوزه توانبخشی تصریح کرد: با وجود تعداد زیاد کودکان و نوجوانان اتیسم در ایران و جهان ، هنوز این حیطه کمابیش بکر باقی مانده و برغم اثربخشی بسیار بالای هنر و هنردرمانی در توانبخشی توانخواهان، هنوز کار چندانی دراین حوزه انجام نشده است.

    بگفته دکتر موللی، استفاده از ابزار هنر و